معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه تبریز:

دانشگاه مهد آرمان‌خواهی، آرمان‌گرایی و عقلانیت است

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۸ کد : ۶۸۸۱۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۵
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هویت دانشگاه در حضور جریان‌هایی است که تجلی عقلانیت و آرمان‌خواهی هستند؛ دانشگاه مهد آرمان‌خواهی و آرمانگرایی و عقلانیت است و دانشگاه تبریز همواره اینگونه بوده است.
دانشگاه مهد آرمان‌خواهی، آرمان‌گرایی و عقلانیت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى معاونت فرهنگى و اجتماعى وزارت عتف؛ دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه به مناسب سالگرد شهادت دانشجوی شهید محمد غلامی در دانشگاه تبریز به ایراد سخن پرداخت. 

در ادامه متن سخنرانی ایشان را از نظر می‌گذرانیم:

سلام و درود بر خدا بر شهدای دانشگاه تبریز

سلام و درود خدا بر شهید محمد غلامی

و سلام و درود خدا بر خانواده شهید غلامی

دانشگاه تبریز، در طول حیات خود همواره منشا تحولات تاریخی بزرگی بوده است

هویت این دانشگاه با مبارزات انقلابی بر ضد نظام شاهنشاهی گره خورده

این دانشگاه در طول جنگ نیز منشا اثرات زیادی بوده است

 دانشگاهیان بصیر دانشگاه تبریز پس از انقلاب در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، عمرانی و علمی و فناوری تاثیرات شگرفی داشته اند.

بصورت خاص، جریان‌های دانشجویی مهم و اصیلی در این دانشگاه حیات داشته و همواره منشا اثر بوده اند. دانشجویانی که به تعبیر زیبای حضرت امام حقیقتا چشمان نگران نظام بودند و اگر نقد و انتقادی نیز داشتند و دارند نه از باب کینه و عداوت که از بابت نگرانی و تعلقی بوده که به نظام داشته اند. 

جریانهایی که تجلی عقلانیت و آرمانخواهی بودند. 

و هویت دانشگاه نیز همین است.  دانشگاه مهد آرمانخواهی و آرمانگرایی و عقلانیت است. و همین تلفیق بینظیر است که آرمانگرایی واقع گرایانه را شکل می دهد و به دانشگاهیان مرجعیت داده و می دهد.

  این ترکیب عین انقلابی‌گری است. آرمانگرایی بدون لحاظ واقعیات منجر به هرج و مرج و شورشهای کور و نابهنگامی می‌شود که هزینه های بسیاری برای جامعه ببار خواهد آورد و در مقابل واقع گرایی صرف و عدم توجه به آرمان‌ها ما را غرق در محافظه کاری و پذیرش وضع موجود با تمام نواقصش خواهد کرد.

اما ترکیب آرمانگرایی و واقع گرایی فضای را برای اصلاح امور به سمت آرمان‌ها خواهد گشود و سرمایه اجتماعی و انسانی کشور و امید به آینده را ارتقا خواهد بخشید.

به همین جهت است که جریان‌های معاند و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم از تمامی امکانات خود، بالاخص امکانات رسانه ای خود استفاده می کنند تا از این مطالبات مردم ایران را از این مسیر خارج کنند. آنها مغرضانه، سعی دارند تا مانع هر گونه تحول مثبتی در جامعه شوند و با استفاده از انواع تکنیک‌های رسانه ای و شناختی سعی دارند تا مطالبات بحق مردمی که از مسیرهای مرسوم خود قابل حل هستند منحرف و رادیکال نمایند.

در چنین فضایی ست که نقش برجسته دانشگاهیان و دانشجویان در مدیریت و بهینه سازی مطالبات و نیز کمک به حل مسائل کشور خود را نمایان می سازد.

دانشگاه باید از ظرفیت بی نظیر خود در جهت مسائل کشور استفاده کند. دانشگاه نماد بارز شعار "ما می توانیم" است و با گره گشایی خود می تواند امید را در دلهای مردم کشور زنده کند. کما اینکه تا کنون نیز دانشگاهها چنین خدماتی رت داشته اند. خدماتی که دانشگاه به انقلاب داشته و متقابلا خدماتی که انقلاب به دانشگاه داشته است؛ انقلاب به دانشگاه هویت و جهت و معنا و استقلال داد و دانشگاه نیز در مقاطع مختلف سعی نموده تا در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب و مردم مظلوم ایران بکوشد.

البته،  تمامی ابن تحولات، فراتر از یک نگاه فن سالارانه مستلزم، یک نگاه فرهنگی دقیق و عمیق است. دقیق تر بگویم، بدون تقویت عناصر و سویه های فرهنگی دانشگاه، دستیابی به این اهداف و آرمان‌ها و کمک به حل مسائل کشور محال است. فرهنگ است که به دانشگاه جهت می دهد، فرهنگ است که به حیات دانشگاهی معنا و هویت می دهد. فرهنگ است که تعلق می آفریند و دانشگاهیان را با مسائل و آلام جامعه مرتبط می‌سازد و آنها را به حل آنها ترغیب می کند. 

 متاسفانه واقعیت این است که در این سالها، نه فقط بواسطه شیوع کرونا، که اساسا به دلیل غلبه نگاه فن سالار و غیرفرهنگی، امر فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها حاشیه ای تلقی شده بود و لطمات زیادی را به دانشگاهها وارد ساخت و دانشگاه را از رسالت خود دور ساخت. غافل از اینکه، حتی اگر توسعه علمی و فناوری را هدفگیری کنید، این هدف بدون اتکا به فرهنگ که معنابخش کنشهاست ناممکن است. اساسا دانشگاهی که قرار است انسان بسازد و تربیت کند، دانشگاه که قرار است مسئولیت اجتماعی داشته باشد ‌و کنشگران مسئول تربیت کند، دانشگاهی که دانش آموختگانش قرار است به مردم خدمت کنند، بدون توجه به فرهنگ نمی تواند به این اهداف دست یابد.

البته، خوشبختانه، علی رغم مشکلات عدیده ای که دانشگاه ها با آن دست بگریبان هستند، وزیر محترم علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کردند که ۳ درصد از بودجه خود را به فعالیت های خود اختصاص دهند. این رقم آنگاه بچشم می آید که بدانیم بودجه فرهنگی دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ زیر سه دهم درصد(۰.۳ درصد) بوده است.

رایزنی‌ها و تعاملات خوبی نیز با سازمان برنامه و مجلس محترم نیز صورت گرفته و امیدواریم در سال بعد ردیف بودجه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کاملا از ردیف فعالیت‌های رفاهی و تغذیه و ...جدا شود تا بتوان نظارت دقیقتری را بر فعالیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها داشت.

البته جهت‌گیری مهم دیگری که در دستور کار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها قرار گرفته است، توجه توامان به تمامی ذیربطان در حیات دانشگاهی است. توجه توامان به اساتید و کارکنان در کنار دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی.

بر این اساس، کنشگر و مخاطب فعالیت‌های فرهنگی هر سه گروه اساتید و دانشجویان و یاوران علمی یا همان کارکنان هستند.

بر همین اساس نیز آیین نامه ارتقا و حتی شاخصهای رتبه بندی دانشگاهها در حال بازنگری است و مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی و مهمی در این آیین نامه ها ایفا خواهد کرد. چرا که دانشگاه اگر به مسئولیت خود در قبال انقلاب و مردم توجه نکند و نسبتی با مسائل واقعی مردم نداشته باشد و آستین همت برای حل علمی و دقیق مسائل کشور بالا نزند بتدریج از کانون توجه ملت بیرون خواهد رفت و به سرنوشت روشنفکران غربزده ای دچار خواهد شد که هیچ نسبتی با تاریخ و تمدن ایران نداشته و لذا جایی در دل مردم باز نکردند و حذف شدند

در پایان مجددا به روح شهدای انقلاب، خاصه شهدای دانشگاهی ادای احترام می کنیم و در مقابل عظمت روحانی این عزیزان سر تعظیم فرود می آوریم و از ام عزیزان استمداد می کنیم که ما در پیمودن مسیری که خود گشوده اند یاری نمایند.


( ۱ )

نظر شما :