معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

دانشگاه را نباید فقط به تولید علم محدود کرد/ شاخص علمی بایستی «علم نافع» باشد

۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۶ کد : ۶۶۱۶۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۴۷
دانشگاه را نباید فقط به تولید علم محدود کرد/ شاخص علمی بایستی «علم نافع» باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى معاونت فرهنگى و اجتماعى؛ دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه ولایت، با اشاره به رتبه بندی اساتید گفت: باید دانشگاهها را بر اساس میزان سهم و نقشی که در حل مسائل ملی و محلی دارند رتبه بندی کرد. بر این اساس رتبه بندی اساتید نیز تغییراتی خواهد داشت و در کنار شاخصها و کارنامه علمی مبتنی بر تولید مقاله و کتاب و حتی در کنار شاخصهای فرهنگی، باید به شاخص مهم مسئولیت اجتماعی و فعالیت اجتماعی نیز باید توجه کرد. شاخصی که معنایی از علم نافع است. 

وی افزود: دانشگاه باید عالمان و متخصصانی متعهد تولید کند که به سرنوشت کشور حساس باشد. دانشگاه باید تعهد و مسئولیت اجتماعی را در میان دانشگاهیان اعم دانشجویان و اساتید ارتقا دهد. چنین دانشگاهی کارخانه آدم سازی است. نخبگانی که به مسائل جامعه و صنعت حساس هستند و ارتقا و پیشرفت خود را از خلال حل این مسائل و پیشرفت جامعه پیگیری می کنند.

معاون فرهنگی وزارت عتف تاکید کرد: دانشگاه باید معطوف به نظام مسائل منطقه و کشور شود. مسائلی مانند فقر، مدیریت منابع آب، شکاف اجتماعی، تهدیدات مرزی، قاچاق، مسائل زیست محیطی، آسیب‌های اجتماعی و ...

دکتر  کلانتری در ادامه اظهار داشت: دانشگاه همچنین باید ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در منطقه وجود دارد را هم مورد تاکید قرار دهد و راهبردها و راهکارهای مناسب جهت بهره بردری پایدار از این فرصت‌ها را در دستور کار قرار دهد؛ فرصتهای مرزی، جوانی جمعیت، منابع سرشار، امکانات گردشگری و امثالهممسئولیت اجتماعی دانشگاه نظام مسائل و موضوعات را تغییر می دهد و هدفمند می کند؛ بدیهی‌ست چنین دانشگاهی بر اساس رتبه بندی‌های انحصاری مبتنی بر مقاله و کتاب قابل تشخیص نیست و باید نظام رتبه بندی دانشگاهها را اصلاح و تکمیل کرد.

وی افزود: باید دانشگاهها را بر اساس میزان سهم و نقشی که در حل مسائل ملی و محلی دارند رتبه بندی کرد. بر این اساس رتبه بندی اساتید نیز تغییراتی خواهد داشت و در کنار شاخصها و کارنامه علمی مبتنی بر تولید مقاله و کتاب و حتی در کنار شاخصهای فرهنگی، باید به شاخص مهم مسئولیت اجتماعی و فعالیت اجتماعی نیز باید توجه کردشاخصی که معنایی از علم نافع است. شاخصی که منجر به کنشگری عینی دانشگاهیان می شود و آنها را به مسائل جامعه نزدیک می سازد و دانشگاه را مردمی می سازد. شاخصی که ارتباط صنعت با دانشگاه و ارتباط جامعه با دانشگاه را تکمیل می کند و دانشگاه را درمتن جامعه قرار می دهد و نه در حاشیه و یا بریده از آنها این شاخص حتی مدل توسعه دانشگاه را نیز تغییر می دهد و دانشگاهها را شبیه به هم نمی کند، لذا در ترفیع و ارتقای اساتید نیز علاوه بر توجه به ویژگی‌های فرهنگی، باید به تعهد و مسئولیت اجتماعی آنها و کنش‌هایی که در جهت حل مسائل دانشجویان، دانشگاه، منطقه و کشور دارند نیز امتیاز داد و در ترفیع و ارتقا نیز به این موضوع توجه نمود.حتی باید به سمتی رفت که در رویدادهایی نظیر استاد نمونه نیز این شاخص مهم در مرکز رتبه بندی‌ها و ارزیابی‌ها قرار گیرد، که این مهم در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و انشاالله آیین نامه های مرتبط در این زمینه هرچه زودتر تهیه می‌شود از این منظر فعالیت در تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی و دغدغه مندی و کار گروهی به منظور حل مسائل کشور و دانشگاه باید به عنوان نشانه ای از تعهد و مسئولیت اجتماعی مورد تشویق قرار گیرد و در ورود به بازار کار و تحصیلات عالی امتیاز مثبت داده شود.

معاون وزیر تصریح کرد: این فعالیت‌های جهادی و اجتماعی که مبتنی بر بنیان‌های علمی هستند، فعالیت‌های حاشیه ای تلقی نخواهند شد، بلکه به عنوان فعالیت‌هایی ضروری برای پرورش نسلی متعهد و مسئولیت پذیر به آنها نگاه می شود. فعالیت‌هایی که بلوغ اجتماعی و اجتماعی شدن دانشجویان را ممکن می کند و آنها را با اقتضائات و مسایل جامعه و صنعت آشنا می سازد.انشاالله دانشگاه بتواند با جهاد علمی و مسئولیت پذیری و تعهد خود، منشا خیر و برکت برای کشور و این منطقه باشد و مردم ثمره عینی و ملموس دانشگاه را در زندگی خود بیشتر و بیشتر احساس کنند

گفتنی است، در این مراسم از زحمات آقای دکترقاسمی تقدیر و دکتر نجفی بعنوان، رییس دانشگاه ولایت، معرفی شد


نظر شما :