در دیدار معاون فرهنگی وزیر علوم با دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، تاکید شد:

فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌ها معطوف به حل مشکلات کشور شود

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌ها باید معطوف به حل مشکلات کشور شود، گفت: دانشگاه مهمترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‌ کشور محسوب می‌شود
۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۰ کد : ۶۶۱۳۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۶
فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌ها معطوف به حل مشکلات کشور شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى معاونت فرهنگى و اجتماعى، به نقل از خبرنگار فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر عبدالحسین کلانتری، روز چهارشنبه 15 دی‌ماه 1400 با حضور در دانشگاه شهید چمران اهواز، با دبیران و اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های دانشگاه شهید چمران اهواز دیدار کرد و به گفت‌وگو پرداخت.

دکتر کلانتری در این دیدار ضمن ابراز خرسندی و تشکر از فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌ها به اهمیت دیدار مسئولین با دانشجویان پرداخت و تاکید کرد که این دیدارها باید همراه با طرح مسئله، برنامه‌ریزی شده و مداوم باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ابتدای این جلسه با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در موضوع دانشجویان، عنوان کرد: چه در بیانیه گام دوم انقلاب و چه در صحبت‌های چند سال اخیر رهبری، تاکید اساسی بر روی موضوع تحول وجود دارد و بعد از اینکه ایشان بحث تحول را مطرح کردند و شاخصه‌های تحول را گفتند، به یک نکته مهمی اشاره کردند، که در این زمینه من از دانشجویان، به ویژه اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌ها می‌خواهم که این امر را مورد مطالبه خود قرار بدهند و آن این است که "یگانه نیروی پیشران تحول، این جوانان هستند" به این معنی که این راه منحصر به جوانان است، به همین خاطر این گفته رهبری تکلیف را بر همه تمام می‌کند.

دکتر عبدالحسین کلانتری با بیان اینکه نگاه بنده به بدنه دانشجویی همیشه نگاهی ویژه و مثبت بوده است، تشریح کرد: من جریان زلال دانشجویی را با خصایصی چون مطالبه گری، آرمانخواهی، آشنایی به فعالیت در کار تیمی و بسیاری دیگر از ویژگی‌های زایا که تمامی آن‌ها منشا خیر و برکت است می‌بینم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت دانشجویان در دوران درس و دانشگاه، اظهار داشت: در این دوران دانشجو حتی اگر مرتکب اشتباهی شود تحلیل بنده این است که خطای دانشجو در این سن و سال در دانشگاه به مراتب از خطایی که بعدها در مقیاس بزرگتر آن یعنی جامعه، اجتماع، محیط کار و هر جای دیگری که ارتکاب خطا در آن بهای سنگینی داشته باشد، بهتر است. لذا باید بگذاریم که دانشجو در محیط دانشگاه سعی و خطا کند، همانطور که ما نیز در دوران دانشجویی خود از این دست مسایل را تجربه کردیم. همین امر سبب می‌شود تا دانشجو به بلوغ اجتماعی برسد و در پی آن آسیب‌های اجتماعی کاهش و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی و نیز اعتمادسازی اجتماعی افزایش یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه فعالیت‌های دانشجویی باید تکثیر شود، تصریح کرد: باید فرصتی در نظر گرفته شود تا دانشجویان فعالیت‌هایشان را به خوبی انجام دهند یا به عبارتی دیگر اگر نوش نمی‌دهیم، نیش نیز نزنیم و اگر بودجه‌ای نداریم، حداقل کارشکنی نکنیم، لذا باید فرصت بدهیم تا دانشجویان فعالیت‌هایشان را انجام دهند و احساس کنند که ما کنارشان هستیم و خواهیم ماند.

کلانتری در ادامه با اشاره به مسئله بودجه فرهنگی وزارت علوم، شرح داد: تاکنون هیچکس در زمینه کمبود بودجه فرهنگی وزارت علوم صدایش در نیامده بود، از این رو درکمال تاسف باید گفت که وضعیت بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها فاجعه است با این وجود بنده قول خواهم داد که با یاری خداوند این موضوع را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در زمینه بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها این است که چون دانشگاه‌ها به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند، خودشان در زمینه تقسیم بندی بودجه تصمیم‌گیری می‌کنند که چند درصد از بودجه دانشگاه را به فعالیت فرهنگی اختصاص دهند، لذا به همین سادگی بودجه از ساحت فرهنگی‌ می‌رود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ردیف بودجه فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که قابلیت مصرف در کدهای دیگر را نداشته باشد، عنوان کرد: ما نباید از ردیف‌های فرهنگی برای سایر فعالیت‌ها استفاده کنیم، از این رو تخصیص اعتبار فرهنگی باید به طور دقیق، مستقل و تخصصی پایش شده و درنظر گرفته شود تا در حوزه‌ها و کدهای دیگر قابل مصرف نباشد.

کلانتری در پایان سخنان خود، اظهار کرد: فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌ها باید معطوف به حل مشکلات کشور بشود. همانطور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند عنصری که در این کارگاه عظیم با همت و تلاش خود و با هدایت و کمک استادان، ارزش افزوده بی‌نظیری پیدا می‌کند، دانشجو است و یقینا با این نگاه، دانشگاه مهمترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‌ی کشور محسوب می‌شود؛ لذا هیچیک از زیرساخت‌های گوناگون کشور اهمیت و نقش دانشگاه را ندارد؛ چراکه دانشگاه تربیت نیروی انسانی را به عهده دارد و مهمترین سرمایه‌ی کشور نیروی انسانی است.

در این دیدار، دبیران و اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های دانشگاه شهید چمران اهواز نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف دانشگاه، از جمله کمبود شدید بودجه‌های فرهنگی، نبود پشتوانه حقوقی مورد نیاز برای اجرای برخی طرح‌های پیشنهادی، نیاز به آموزش حرفه‌ای دبیران و اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌ها، جلوگیری از برخورد‌های سلیقه‌ای و بسیاری دیگر از مسایل دانشگاه‌ها و کشور با معاون فرهنگی و اجتماعی طرح کردند.
 


( ۲ )

نظر شما :