برگزاری آیین رونمایی از سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور در دانشگاه شهرکرد

۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۵ کد : ۶۳۰۰۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۰
برگزاری آیین رونمایی از سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور در دانشگاه شهرکرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه شهرکرد، عصر روز دوشنبه 28 تیر 1400 آیین رونمایی از سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور"چرتکه" با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، محمد هادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، دکتر سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد، دکتر کرامت اله سعیدی معاون فرهنگی- اجتماعی دانشگاه و دکتر پژمان طهماسبی معاون دانشجویی دانشگاه به صورت مجازی در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

دکتر غلامرضا غفاری در سخنانی در این آیین گفت: حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله فضاهایی هستند که می‌توانند ظرفیت، فرصت و بستر لازم را برای کسب تجربه و توانمندی دانشجویان فراهم کنند و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور نیز با وجود امکانات و منابع مالی محدود تاکنون توانسته‌اند به پشتوانه خلاقیت و ابتکار در این بخش نقش‌آفرینی موثری داشته باشند و به بالندگی دانشجویان کمک کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری  با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه‌های تولیدات دانشجویی با عنوان چرتکه توانسته است هوشمندی، محاسبه‌گری و کنشگری مبتنی بر خلاقیت را در جمع دانشجویان رقم بزند، افزود: این گونه فعالیت‌ها در متقاعد کردن دانشجویان برای ارائه مهارت‌های فردی که در دوره تحصیل و یا فراتر از برنامه‌های درسی کسب کرده‌اند اثرگذار است و کنشگری آن‌ها را در مقام عمل محقق می‌کنند.

دکتر غلامرضا غفاری افزود:  تنوع تولیدات و محصولات ارائه شده در بازارچه‌های چرتکه، امیدبخش و چشمگیر است و امیدآفرینی حاصل از آن تنها محدود به صاحبان اثر نمی‌شود و دیگر فضاهای دانشگاهی را نیز به حضور فعالانه در عرصه‌های مختلف ترغیب خواهد کرد.

دکتر محمد هادی عسگری نیز در این آیین گفت: هدایت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های اجتماعی یکی از سیاست‌های محوری معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه است .

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر بنا است که دانش‌آموختگان در بخش‌های دولتی و غیردولتی جذب شوند باید بتوانند در دوران تحصیل علاوه بر حضور در دانشگاه و درس خواندن به مهارت‌های ویژه‌ای نیز دست یابند تا این مهارت وجه تمایز آن‌ها برای حضور در فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور باشد.

دکتر محمد هادی عسگری با بیان اینکه از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود به عنوان کانون خردورزی و عقلانیت بتوانند استعدادهای بالقوه دانشجویان را شکوفا کند، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی، تمامی دانشجویان و خانواده‌ها انتظار دارند پس از پایان تحصیل، زمینه اشتغال برای آن‌ها در کمترین فرصت فراهم شود و دانشگاه ناگزیر است برای غلبه بر این فضا به دانشجویان کمک کند تا توانمندی‌های خود را برای ایجاد شغل به کار گیرند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در پایان گفت: ذهنیت غالب در جامعه امروز این است که صندلی‌های پیش‌ساخته‌ای برای اشتغال دانش‌آموختگان در فضای کسب‌وکار وجود دارد و اگر بتوان این تفکر را تغییر داد بدون شک نقطه عطفی در سیاست‌گذاری‌های حوزه اشتغال ایجاد می‌شود و می‌توان دانشجویان را به مشارکت در کسب مهارت‌های همراه با تحصیل ترغیب کرد.

دکتر سعید کریمی نیز در سخنانی در ابتدای این ایین هدف از برپایی این بازارچه مجازی را  پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از توسعه و تقویت کارآفرینی دانشجویان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و آشنایی آن‌ها با فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی، ایجاد بستر مناسب برای بازاریابی و فروش محصول و پرورش و شکوفایی ایده‌های تولیدی و همچنین ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذار و ارتقای محصولات دانست.

رییس دانشگاه  شهرکرد با بیان اینکه نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، محصولات چاپی و آموزشی و گل و گیاه از جمله محورهای تولیدات سومین بازارچه دانشجویی کشور به شمار می‌رود، افزود: نسخه اندروید این بازارچه نیز تهیه شده است و تمامی دانشجویان کشور می‌توانند به صورت رایگان در این بازارچه نام‌نویسی کرده و در فضایی امن و در رقابتی سالم به ارائه محصولات و تولیدات خود بپردازند.

دکتر سعید کریمی به پیش ثبت‌نام ۲۰۰ نفر از دانشجویان کشور در این بازارچه  اشاره کرد و افزود: تاکنون کارگاه‌های آموزشی با محوریت دانشجو و هویت شغلی و ثروت آفرینی نیز برای توانمندسازی دانشجویان عضو بازارچه برپا شده و با همکاری تعدادی از دانشجویان نخبه و متخصص نیز دوره‌های مهارت افزایی برای اعضا در نظر گرفته شده است.

بررسی بازارچه‌های دانشگاهی به صورت استانی، امکان دسترسی به محصولات به صورت دسته‌بندی‌شده، قابلیت پیگیری سفارش‌ها و خرید و پرداخت آنلاین و بهره‌مندی از برنامه‌های آموزشی مرتبط با استارتاپ های کارآفرینی از دیگر امکاناتی است که در وب‌سایت و نسخه اندوریدی سومین بازارچه چرتکه در نظر گرفته شده است.

سومین بازارچه مجازی تولیدات دانشجویی کشور به نشانی chortkemarket.ir در دسترس همگان قرار دارد./فاطمه قربانی زاده


نظر شما :