مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه جیرفت؛

دانشگاه ها باید محتوای امید بخش تولید و به جامعه عرضه کنند

۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۵ کد : ۵۸۷۸۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۳۴
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم شامگاه گذشته در آیین نودانشجویان دانشگاه جیرفت که به صورت برخط برگزار شد، گفت: دانشگاه ها به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی بایستی محتوای امید بخش تولید و به جامعه عرضه کنند.
دانشگاه ها باید محتوای امید بخش تولید و به جامعه عرضه کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهندس محمدهادی عسکری در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک موفقیت نودانشجویان در آزمون سراسری سال جاری و پذیرش در دانشگاه جیرفت، شهرستان جیرفت را یکی از شهرهای کهن  و با سابقه تاریخی و فرهنگی و با مردمی اصیل و تلاشگر توصیف کرد.

وی مراسم معارفه و آشنایی نودانشجویان با دانشگاه را از مهمترین رویدادهای فرهنگی دانست و افزود: دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه، با تغییر مهم و اساسی در زندگی خود رو ‌به رو می شوند و اهمیت این مرحله از زندگی اجتماعی و فرهنگی نودانشجویان در آن است، که زندگی و زیست دانشگاهی، شرایطی تازه  و گاه ناشناخته ای را فرا روی نو دانشجویان  قرار می دهد.

عسکری ادامه داد: در این مرحله دانشگاه باید برنامه ریزی مدونی برای دانشجویان داشته باشد تا این دوران گذار در آرامش و به خوبی سپری شود.

وی با بیان اینکه دوران گذار را بایستی به عنوان یک فرآیند لحاظ نمود، خاطرنشان کرد: در این فرآیند دانشگاه ها باید «دانشگاهی شدن» را به عنوان یک هویت جدید در نودانشجویان پایه گذاری کنند که نتیجه این تربیت، دانشجویانی دانشور و فرهنگ مدار باشد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در آئین نودانشجویان باید علاوه بر آشنایی و ارتباط نودانشجویان با بخش‌های مختلف دانشگاه، بایسته های دانشگاه و فرصت هایی که دانشگاه در اختیار دانشجویان  قرار می دهد، بیان می شود.

عسکری آشنایی دانشجویان با حقوق، تکالیف و مسئولیت‌هایی که متوجه آنان است را یادآور شد و آن را از جمله نکات حائز اهمیت آئین نودانشجویان دانست.

وی همچنین گفت: دانشجویان می توانند در گروهای شناسنامه داردانشگاه عضو شوند ودر کنار پرداختن به موضوعات درسی  در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و از این طریق، زمینه اعتلای دانشگاه را فراهم نمایند.

عسکری خاطرنشان کرد: دانشجوی دانشگاه جیرفت نمی تواند نسبت به مسائل شهرستان بی تفاوت باشد و وقتی از زیست دانشجویی صحبت به میان می آید منظور آن جایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و تکامل شخصیتی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه های اجتماع در ذهن و ضمیردانشجو شکل می گیرد و دانشجو بر اثر فعالیت فرهنگی و اجتماعی  واجد یک حیات جدید شده و در مسایل ورود کرده و تحلیل ارائه می دهد.

وی ادامه داد:عمده بحث مد نظر در این شرایط آن است که دانشگاه با برگزاری این آیین، مسئولیت پذیری خودش را در قبال دانشجویان و برنامه ریزی برای اثرگذاری و جلب مشارکت گسترده آنان درکانون دانشگاه به منصه ظهور گذاشته است و ما باید در این شرایط که به واسطه شیوع و همه گیری بیماری کوید 19 روان جامعه مخدوش و مجروح شده است سعی کنیم با ارائه آموزش های کاربردی به دانشگاهیان تاب آوری اجتماعی لازم را در مقابله با این بیماری کسب نمائیم.

عسکری در پایان تأکید کرد: در شرایطی که جامعه از دانشگاه به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی انتظار دارد، باید دانشگاه ها  در تولید محتوای امید بخش  و ارائه آن به شهروندان کوشا باشند چزا که این حق شهروندان است که با کمک دانشگاه بتوانند هم زندگی روزمره خود را داشته باشند و هم کیفیت زندگی وبهره وری خود را افزایش دهند.


( ۲ )

نظر شما :