دکتر مهدی رضایی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون: کارنامه موفق ۵ ساله فرهنگی دانشگاه سلمان فارسی کازرون الگویی برای دانشگاه های هم سطح

۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۷ کد : ۵۷۳۹۵ اخبار دانشگاه اخبار منتخب دانشگاه
تعداد بازدید:۴۸
پس از پنج سال از انتصاب و انجام وظیفه دکتر مهدی رضایی در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، خبرنگار فرهنگی دانشگاه به مصاحبه با ایشان پرداخت. دکتر رضایی ضمن برشمردن آمارهای کمی و کیفی و نوآوری های جدید در حوزه معاونت فرهنگی از آینده روشن و پرچم داری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در بین دانشگاه های هم سطح خود خبر داد.
دکتر مهدی رضایی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون: کارنامه موفق ۵ ساله فرهنگی دانشگاه سلمان فارسی کازرون الگویی برای دانشگاه های هم سطح

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه سلمان فارسی کازرون؛ پس از پنج سال از انتصاب و انجام وظیفه دکتر مهدی رضایی در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، خبرنگار فرهنگی دانشگاه به مصاحبه با ایشان پرداخت. دکتر رضایی ضمن برشمردن آمارهای کمی و کیفی و نوآوری های جدید در حوزه معاونت فرهنگی از آینده روشن و پرچم داری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در بین دانشگاه های هم سطح خود  خبر داد.

خبرنگار فرهنگی: جناب دکتر، تعداد برنامه های فرهنگی به لحاظ کمی این معاونت در طول ۵ سال معاونت شما چه تغییری کرده است؟

برنامه های فرهنگی دانشگاه در ابتدای ورود بنده به این معاونت در سال ۱۳۹۴ طبق آمار سال قبلی آن یعنی در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ تعداد ۱۸۲ برنامه بود که با تلاش مدیریت و کارشناسان فرهنگی و با حمایت ریاست های مختلف در طول این سالها، این تعداد در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷به عدد ۳۶۷ رسید که شاهد رشد ۱۰۰ درصدی برنامه ها بودیم و طبق برنامه ریزی ها برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ پیشبینی بیش از ۴۰۰ برنامه را داشتیم که به علت شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها این فعالیت ها کند شد اما همچنان بیش از ۳۰۰ برنامه اجرا شد. همچنین در حوزه کانون های فرهنگی در ابتدای ورود بنده تنها ۶ کانون وجود داشت که فقط ۳ کانون آن فعال بود اما با ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب و ایجاد زمینه فعالیت در حوزه های مختلف فرهنگی و جلب اعتماد دانشجویان به حوزه فرهنگی دانشگاه، تعداد این کانون ها به ۱۹ کانون رسید که رشد بیش از ۲۰۰ درصدی آنها قابل توجه می باشد. در حوزه نشریات نیز ابتدا ۶ نشریه چاپی دارای مجوز وجود داشت که با پیگیری ها، ترغیب و حمایت از دانشجویان این تعداد به ۳۰ نشریه رسید که رشد ۴۰۰ درصدی این بخش نیز چشم­گیر می باشد. همچنین طی رایزنی هایی که صورت گرفت مجوز خبرنامه دانشگاه صادر و نخستین شماره آن در پاییز 1398 منتشر شد. همین طور فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون بسیار متفاوت و بازتر از 5 سال قبل است و امید دارم همین رویه در سال های آتی نیز ادامه یابد.

در مورد کیفیت برنامه ها چه تغییری رخ داده است؟

کیفیت برنامه ها نیز در ۵ سال گذشته ارتقا یافته است و عمده برنامه ها به سطح شهرستان و استان گسترش  یافت و توسعه پیدا کرد به طوری که دانشگاه سلمان فارسی به عنوان محور فعالیت های فرهنگی دانشگاهیان شهرستان کازرون درآمد و برنامه های فرهنگی-مذهبی مشترک فراوانی با این محوریت در سطح شهرستان کازرون انجام شد. در همین راستا همکاری های گسترده ای با نهاد‌های انقلابی و مذهبی شهرستان برای برگزاری بهینه برنامه های مذهبی و فرهنگی و انقلابی در سطح شهرستان صورت گرفت. در خصوص معرفی کازرون، بسیاری از برنامه ها به سمت احیا و تقویت پتانسیل های شهرستان و نمایش آنها در سطوح استانی و ملی و توانمندی های آن هدایت شدند.  مشارکت های پررنگ و فراوان در برنامه های شهرستانی و تمرکز بر توانمندی های شهرستان  از سوی دانشگاه سلمان فارسی کازرون باعث ایجاد همبستگی اجتماعی بیشتر بین دانشگاه و جامعه شد.

جناب دکتر نوآوری های جدیدی که طی پنج سال گذشته شکل گرفته است شامل چه مواردی است؟

تاسیس اولین تشکل اسلامی دانشگاه سلمان فارسی و موافقت اصولی با تاسیس دومین تشکل اسلامی سبب شد که برای اولین بار صدای سیاسی مستقل در دانشگاه شنیده شود و شاهد اجرای برنامه های سیاسی مستقل فراوانی در طول این مدت بودیم که این موارد معلول حمایت همه جانبه از فعالیت های دانشجویان و فعالان سیاسی-اجتماعی دانشگاه بود. در حوزه کارگاه های آموزشی نیز برای اولین بار برای اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دیگر دانشگاه های استان کارگاه هایی برگزار شد و کارگاه های آموزشی کارمندان نیز با برنامه ریزی و هدفمندتر و پرشمارتر برگزار گردید. همچنین جشنواره های فرهنگی فراوانی برای اولین بار در طول این چند سال اجرا شد و بعضا سلسله وار ادامه یافت؛ مانند جشنواره نشریات دانشجویی، جشنواره رویش، جشنواره اقلیم هفت و مسابقات سالانه قرآن دانشگاهی نیز به شکل جشنواره ای و دارای بخش نمایشگاهی و کارگاهی برگزار گردید و هم­زمان با آن  مسابقات قرآن کارکنان دانشگاه نیز اجرا می شد. بعضی جشنواره های فراموش شده مانند رباتیک نیز مجددا احیا شد. در این دوره اجرای اولین برنامه های TED و سمینارهای علمی با همکاری دیگر مراکز علمی دانشگاهی توسط انجمن های علمی دانشجویی با حمایت این معاونت صورت پذیرفت.

ازجمله نوآوری های انجام شده می توان به الکترونیکی کردن فرآیند های اجرایی این معاونت اشاره نمود که شامل الکترونیکی شدن فرآیند های دانشجویی-فرهنگی  با هدف دسترسی بهتر به کارشناسان و صرفه جویی در کاغذ در راستای دانشگاه سبز، ایجاد آرشیو الکترونیک از فعالیت های فرهنگی اعم از نشریات، انجمن ها و کانون ها، ایجاد واحد سمعی و بصری در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی، توسعه فعالیت ها در فضای مجازی از طریق اعطای مجوز فعالیت به حدود 50 نهاد دانشجویی و دانشگاهی و ایجاد صفحات رسمی تحت نظارت دانشگاه در اینستاگرام، تلگرام، وبسایت و وبلاگ های تخصصی و نرم افزار سروش اشاره کرد.

از دیگر نوآوری ها در حوزه فعالیت های مذهبی می توان به برگزاری و حمایت از برنامه سه شنبه های مهدوی که توسط کانون مهدویت و بسیج دانشجویی برگزار می گردید اشاره نمود. همچنین در حوزه حجاب و عفاف نیز با راه اندازی اتوماسیون فرهنگی؛ سیستم کنترل و نظارت بر مقوله پوشش دانشجویان به صورت نرم ایجاد شد. افزایش برنامه های فراوان در این حوزه در جهت صیانت از تحکیم و اصلاح باورها در حوزه حجاب از دیگر دستاوردهای این دوره 5 ساله بود. هم چنین از توانمندی های مرکز مشاوره و ارشاد اساتید دغدغه مند در حوزه حجاب و عفاف نیز استفاده کامل شد.

برای جشن فارغ التحصیلی دانشجویان نیز برای اولین بار لباس دانش آموختگی دانشجویان تهیه شد و اجرای مراسم های جشن دانش آموختگی را به انجمن های علمی واگذار کردیم. همچنین  طراحی، تدوین و اجرای گواهی متمرکز فرهنگی دانش آموختگی که قابلیت ترجمه دارد و ممهور به مهر معاونت فرهنگی می باشد از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

گام دیگری که برای شناخت کازرون و نمایش پتانسیل های آن در این معاونت انجام گرفت، برگزاری پیوسته اردوهای کازرون شناسی برای دانشجویان جدیدالورود در راستای تقویت هویت علمی آنها است که این امر با شناخت بهتر از گذشته و پیشینه تاریخی این شهرستان به عنوان بستر جغرافیایی و فرهنگی دانشگاه سلمان فارسی کازرون صورت می گیرد. این معاونت به منظور اجرای بهینه ماموریت محلی خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقدام به تاسیس دفتر کازرون شناسی و کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد کازرون شناسی کرده است. احیای حق الزحمه اساتید مشاور انجمن­های علمی و تصویب آن در هیئت امنا دانشگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته این معاونت بود. همین طور با ایجاد و تکمیل آرشیوفعالیت های فرهنگی اساتید، این فعالیت ها به طور منظم ثبت می شود.   

سوال بعدی اینکه پنج سال گذشته چه موانعی بر سر راه فعالیت های فرهنگی بوده است؟

در ابتدای ورود به این معاونت، اجرای بیشتر برنامه های فرهنگی توسط کارشناسان این حوزه انجام می گرفت اما بعد از آن با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت و کارگاه هایی که برای توانمند سازی دانشجویان برگزار گردید اجرای اغلب برنامه ها در تمامی سطوح به دانشجویان و نهاد های دانشجویی واگذار گردید و نقش معاونت فرهنگی و اجتماعی به پشتیبانی و نظارت بر فعالیت ها تقلیل یافت و این امر در راستای تفویت اعتماد به دانشجویان، توانمندی و استقلال مدیریتی دانشجویان صورت گرفت. مشکل دیگر در مورد مدیریت و برنامه ریزی صحیح بودجه فرهنگی بود و در این دوره با تکمیل کادر پرسنلی حوزه معاونت فرهنگی و به خصوص احیای گروه حمایت و پشتیبانی فرهنگی و زیر مجموعه های آن علاوه بر ساماندهی بخش مالی فرهنگی ذیل این مجموعه، با توجه به بودجه و منابع اندک دانشگاه توانستیم به بازده حداکثری برسیم. با توجه به اینکه بودجه این چند سال نسبت به سال ۱۳۹۴-۱۳۹5 تغییر زیادی نداشته اما برنامه های فرهنگی رشد چند برابری را داشته است و این زمانی بیشتر مورد توجه قرار می­گیرد که بدانیم بودجه مصوب فرهنگی این دانشگاه نسبت به دانشگاه های همسطح بسیار کمتر است با این وجود تمام برنامه های فرهنگی و درخواست های دانشجویی تایید و به نحو احسن اجرایی شدند و یا اینکه با تعدیل حداقلی به مرحله اجرا رسیدند و از افتخارات دوران مدیریتی این جانب است که هیچ برنامه فرهنگی مخصوصا برنامه های تقاضامحور دانشجویی به دلیل تنگناهای مالی حذف و لغو نگردید و جدای از این، شمار برنامه هایی که بنا به دلایل غیر مالی مورد موافقت قرار نگرفته اند از شمار انگشتان یک دست کمتر است. این ثبات در مدیریت و اجرای برنامه های حوزه معاونت فرهنگی، در حالی انجام گرفته است که شاهد تغییر و تحولات فراوان در حوزه مدیریت و کارشناسان فرهنگی طی سالهای اخیر بوده ایم. از دیگر مشکلاتی که موفق به برطرف کردن آن شدیم پیگیری انتصاب نماینده دفتر نهاد  مقام معظم رهبری استان در دانشگاه و پیگیری انتصاب نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هیئت نظارت دانشگاه و تشکیل منظم جلسات هیئت نظارت دانشگاه با حضور همه اعضا از سال 1395 می باشد. 

آیا برنامه ها و فعالیت های فرهنگی که در گذشته اجرا می شده است، تداوم یافت؟

بله کاملا و حتی در سطوح بالاتر و پررنگ تر ادامه یافت. جشنواره های حرکت دانشجویی و یادواره های شهدای دانشگاهی شهرستان با قوت و حمایت از سوی این معاونت به طور منظم برگزار گردید. جشن های ازدواج دانشجویی با هدف حمایت از این سنت حسنه و ترغیب دانشجویان به امر مقدس ازدواج، پیاده روی طریقت رضوی، جشن های روز دانشجو، استفاده از توان متخصصین خارج از دانشگاه برای پیشبرد فعالیت های فرهنگی، اکران و نقد فیلم های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه توسط نهاد های دانشجویی و همچنین تاکید ویژه برکارگاه های مهارت افزایی و توانمند سازی دانشجویان برای ورود بهتر دانش آموختگان به جامعه و فضای کسب کار به طور منظم برگزار گردید که یکی از اصول اساسی این معاونت تداوم برگزاری همین کارگاه های مهارت افزایی و توانمندسازی بود.

در آخر اگر نکته ای هست بفرمایید

در طول این چند سال سعی فراوانی شد تا  فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه بازتر از گذشته شود و این مهم از طریق ایجاد زمینه ها و بسترهای لازم و حمایت های همه جانبه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محقق شد و به شکل های برگزاری مناظره، تریبون آزاد، نقد و نظر و کرسی های مباحثه ای و ایجاد یک فضای با نشاط و جذاب نمود یافت. همین طور به دنبال جذب حداکثری دانشجویان برای اجرای فعالیت فرهنگی از تمام طیف های فکری و سلیقه ای (در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران) بودیم و در این زمینه به توفیق درخوری دست یافتیم. ما در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی چند محور اساسی در برنامه ها پیگیری می کردیم که علاوه بر برنامه ها و اجرای دستورالعمل های بالادستی و مناسبتی عبارت اند از:

  1. تعمیق باورهای دینی و مذهبی
  2. ایجاد ارتباط موثرتر با شهرستان در جهت نقش آفرینی محلی دانشگاه در راستای ارتباط بین دانشگاه و جامعه
  3. معرفی و کمک به تقویت توانمندی های فرهنگی شهرستان به عنوان بستر این دانشگاه در راستای ماموریت دانشگاه
  4. ایجاد فضای نشاط سالم برای دانشجویان و کارکنان و
  5.  در نهایت توانمند سازی و افزایش مهارت های اجتماعی و فرهنگی و هنری دانشجویان و شکوفاکردن استعدادهایشان  جهت ورود موثرتر به جامعه /حسین امیرعضدی 

( ۲ )

نظر شما :