چهارمین نشست شورای سیاست گذاری معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده گانه دانشگاهی به میزبانی دانشگاه الزهرا (س)برگزار شد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم: آئین نامه های فرهنگی بایستی متناسب با شرایط فعلی مورد بازکاوی قرار گیرد
۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸ کد : ۵۵۷۲۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۷۳
چهارمین نشست شورای سیاستگذاری معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده‌گانه دانشگاهی با حضور دکتر ملانظری ریس دانشگاه الزهرا، دکتر غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم، مدیران و مشاوران حوزه معاونت فرهنگی و دبیران مناطق روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
چهارمین نشست شورای سیاست گذاری معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده گانه دانشگاهی  به میزبانی دانشگاه الزهرا (س)برگزار شد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

آئین نامه های فرهنگی بایستی متناسب با شرایط فعلی مورد بازکاوی قرار گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در چهارمین نشست شورای سیاستگذاری معاونان فرهنگی مناطق ده گانه کشور در دانشگاه الزهراء(س) تأکید کرد: آئین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با فعالیت های فرهنگی بایستی متناسب با شرایط جدید مورد بازکاوی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاری در این نشست طی سخنانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید مانند قبل نیستند و بایستی با توجه به شرایط سناریوهای متناسب داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضور دانشجویان در دانشگاه موجب رونق فعالیت دانشگاهی می شود افزود: هر چند که همه دست اندرکاران دانشگاهی دلتنگ حضور دانشجویان هستند ولی بازگشت دانشجویان دارای مسائل خاص خود است.

دکتر غفاری ادامه داد: باید اتصال دانشجویان به دانشگاه با سناریوهایی منطبق بر واقعیت زندگی جدید باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره واقعیت زندگی جدید اظهار داشت: یکی از مواردی که می بایست متناسب با این شرایط مورد بازکاوی و بازنگری قرار گیرد، آئین نامه های و دستورالعمل های فرهنگی و اجتماعی است.

وی تأکید کرد: با شرایطی که این بیماری به وجود آورده است، زندگی تعطیل نمی شود بلکه تغییر می کند و دست اندرکاران فرهنگی می بایست زمینه انطباق پذیری را فراهم نمایند همچنان که در همین ماه اخیر اقدامات خلاقانه و مؤثری در این زمینه صورت گرفته است.

معاون وزیر علوم با اشاره به پویایی عرصه فرهنگی و اجتماعی افزود: زنده بودن و پویایی عرصه فرهنگ واجد مختصات و ویژگی هایی است که می بایست در فضای نوین ارتباطی که امروز عرصه فعالیت های فرهنگی است، باز طراحی شود.

وی با بیان ویژگی های عرصه جدید فعالیت های فرهنگی اظهار داشت: امروز مخاطب فعالیت های فرهنگی، صرفاً دانشجویان نیستند و بسیاری از خانواده نیز مخاطب برنامه های فرهنگی هستند که این امر فرصت تلقی می شود.

دکتر غفاری در پایان گفت: شرایط جامعه به واسطه شیوع این بیماری، مشکلات اقتصادی و کاستی های اجتماعی و نیز انطباق پذیری با وضعیت جدید می تواند موجب آسیب پذیری دانشجویان گردد و می بایست این امر مورد مداقه بیشتر دست اندرکاران فرهنگی دانشگاه ها قرار گیرد.

 

دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا:

* لزوم حفظ تعامل دانشجویان با دانشگاه در دوران کرونا
دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا نیز در این جلسه با اشاره به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا، گفت: فضایی که امروزه در آن قرار گرفته‌ایم، نیازمند تغییرات عمده در حوزه‌‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... است.
وی افزود: اگرچه آثار و تبعات حوزه‌های مختلف در فرهنگ متبلور می‌شود اما بااین وجود باید بپذیریم که اکنون ما در حوزه فرهنگ بیش از گذشته در قبال دانشجویان احساس مسئولیت می‌کنیم و تلاشمان این است تا آن‌ها را در کانون دانشگاه حفظ و متصل کنیم.
دکتر ملانظری ادامه داد: امروزه دانشجویان در شرایطی هستند که از جنبه‌های مختلف، تحت فشارهای بسیاری قرار گرفته‌اند و ویروس کرونا آن‌ها را به لحاظ فکری و روحی نیز متاثر کرده است.
رییس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه تحولات در افکار دانشجویان تلنگرهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تغییر و تحولات در شرایط بحرانی، امری است که در طول تاریخ و در همه دوره‌ها وجود داشته است اما شدت و میزان آن با یکدیگر متفاوت بوده است.
وی در ادامه با تاکید بر حفظ تعامل دانشجویان با دانشگاه در دوران کرونا افزود: در حال حاضر سعی ما بر این است تا تعاملات با دانشجویان حفظ ‌شود و در این ارتباط دانش سلامت را اولویت خود قرار داده‌ایم تا دانشجویان به عنوان سفیران سلامت، نکات بهداشتی را در خانواده‌هایشان انعکاس دهند.
رییس دانشگاه الزهرا در بخش دیگری از سخنان خود به تاب‌آوری‌ اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: این امر موضوع مهم دیگری است که لازم است بیش از پیش به آن توجه شود و با ارائه آموزش‌های موثر و توصیه‌های مفید و کاربردی به دانشجویان، میزان تاب‌آوری و سبک زندگی آن‌ها را بهبود بخشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا علی رغم تهدیدات و مشکلات خود، سبب شکل گیری فرصت‌های جدید شد، مطرح کرد: یکی از تغییرات مهمی که در پی شیوع این ویروس در نظام آموزش عالی کشور رخ داد، آموزش مجازی دروس بود که دانشگاه الزهرا از همان ابتدای شیوع این بیماری اقدامات مناسبی را با هدف جلوگیری از وقفه و اختلال در آموزش دانشجویان، در این زمینه انجام داد.
دکتر ملانظری با بیان اینکه دوران بحران‌ علی رغم سختی‌ها و مشکلات، بهترین زمان برای تغییر است، گفت: امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تجربه و ظرفیت‌های خوبی که در دانشگاه‌ها وجود دارد در ایجاد طرح‌ها و راه‌های نوین به منظور اعتلای کشور و دانشجویان گام‌های موثری برداریم.

دکتر گلیجانی مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا
گسترش مباحث فرهنگی در جامعه با استفاده از امکانات فضای مجازی شرایط جدیدی را رقم زده است

در ادامه دکتر گلیجانی مقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا گفت: شرایط موجود شرایطی است که جهان را با بحران مواجه کرده اما این مسئله در کنار همه مشکلات، فرصت‌هایی را نیز در کشور ایجاد کرد که باید از آن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه گسترش مباحث فرهنگی در جامعه با استفاده از امکانات فضای مجازی شرایط جدیدی را رقم زده است، افزود: این شرایط باید باعث هم‌افزایی بیشتر دانشگاه‌ها شود و نگاه وسیع‌تری به آموزش عالی داشته باشیم تا دستاوردهای بزرگی را کسب کنیم.
دکتر مقدم ادامه داد: در معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا از اسفندماه تمام تلاشمان این بود تا برنامه‌های فرهنگی کاهش پیدا نکند و با مدل‌های جدید این برنامه‌ها و فعالیت‌ها ارائه شود. اقداماتی نیز در این راستا انجام شد و حدود ۷۰ درصد فعالیت‌ها با تلاش بالای ۱۰۰ درصد انجام دادیم.

 

مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
ضرورت تقویت جایگاه فرهنگی و اجتماعی در ساختار آموزش عالی

دکتر فکری مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در چهارمین نشست شورای سیاستگذاری معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده گانه دانشگاه های کشور با اشاره به شرایط اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد: تقویت جایگاه حوزه فرهنگی در نظام آموزش عالی ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دکتر مسعود فکری با اشاره به ضرورت مسأله شناسی، تدوین و اجرای برنامه ها و ارزیابی برنامه ها را از جمله مؤلفه های مواجهه با مسائل فرهنگی بر شمرد و افزود: این مؤلفه ها می بایست در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این راستا پرسش هایی به دانشگاه ها ارسال شد و تا کنون ۳۹ دانشگاه به آن پاسخ داده اند.

فکری ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده و بر اساس مسأله شناسی صورت گرفته ضرورت دارد  امور در دو عرصه ستاد و دانشگاه ها پیگیری شود. وی اضافه کرد: در عرصه ستادی باید تلاش شود تا جایگاه بخش فرهنگی در نظام آموزش عالی تقویت شود که در این راستا بسته پیشنهادی تدوین و در سطوح عالی وزارت پیگیری می شود.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری وزارت علوم افزود: در عرصه دانشگاهی می بایست راهکارهایی به منظور بازگرداندن مخاطبان، افزایش اثربخشی فعالیت ها، تقویت مبانی مشارکت پذیری دانشجویان و پیش بینی عرصه های محتملی که پیش رو داریم تدوین شود که در این راستا مواردی در قالب بسته سیاستی تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برای جلب مشارکت دانشجویان  یک ضرورت اخلاقی است

در بخش دیگری از این نشست مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  با بیان نکاتی پیرامون شیوع گفت: کرونا معادلات حاکم بر جوامع انسانی و نظام آموزش عالی را مجبور به عزیمت و نقل مکان به فضای دیگری کرده است.

وی افزود کرونا قواعد خودش را به جامعه تحمیل کرده است، از جمله رعایت فاصله انسان با انسان و انسان با اشیاء که یک الزام اجتماعی است.

محمد هادی عسکری  گفت: ویروس کرونا علم ورزی بشر را به چالش کشیده و با حمله سهمگین به انسان معیارها و شاخص های بشر را بر نمی تابد و برای آنها اصالتی قائل نیست .

 وی ویژگی بارز این دوران را تامل در ابعاد، دامنه و چشم اندازهای فرهنگی که خود گرفتار قرنطینه شده اند عنوان کرد و افزود : قرنطینه می تواند سرآغاز شکل گیری نقش ها و کارکردی جدید برای حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و کنشگران آن باشد که شاید تا کنون فرصتی برای رصد تمامی افق های آن به دست نیامده باشد.

عسکری گفت آیین کار و میثاق مشترک در حوزه فرهنگی باید با محورهایی از جمله اولویت دادن به رویدادهای مجازی و حرکت به سمت محیط های غنی شده با فناوری ،تقویت نقش آفرینی در فضای پیش رو و استفاده از ظرفیت پیش رو برای باز مهندسی اجتماعی و بازنگری و اصلاح در آیین نامه ها و دستورالعمل ها برای روزآمد و کارآمد کردن گروه های دانشجویی سامان یابد.

 

در بخش دیگر این نشست، آقای دکتر شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی  و دبیر منطقه یک ، آقای دکتر جانعلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران و دبیر منطقه 2 ، آقای دکتر علیجو معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه و دبیر منطقه 3 ، آقای دکتر بهرامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اراک  و دبیر منطقه 4 ، آقای دکتر شیرخوانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام و دبیر منطقه 5، آقای دکتر شانظری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان و دبیر منطقه 6، آقای دکتر واعظی معاون فرهنگی  و دانشجویی دانشگاه شیراز و دبیر منطقه 7،  آقای دکتر نوری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دبیر منطقه 8 ، آقای دکتر طاهری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فردوسی و دبیر منطقه 9 ، آقای دکتر هوشمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران و دبیر منطقه 10 در رابطه با چگونگی استمرار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دوران جدید به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

کلید واژه ها: نشست مناطق


نظر شما :