معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم

مجموعه های دانشجویی به دانشگاه حیات و سرزندگی می بخشند

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۶ کد : ۵۵۴۷۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۱
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رویش دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی مجموعه های دانشجویی و به ویژه کانون های فرهنگی را موجب حیات و سرزندگی دانشگاه دانست.
مجموعه های دانشجویی به دانشگاه حیات و سرزندگی می بخشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این مراسم که با حضور رئیس، معاونان و جمعی از فعالان کانون های فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکتر غلامرضا غفاری، طی سخنانی تأکید کرد: فلسفه وجود  مجموعه‌های دانشجویی و کانون های فرهنگی به این خاطر است که به حیات و سر زندگی دانشگاه جان تازه و رمق تازه می‌بخشند و برگزاری این مراسم نشان از  زنده بودن و توجه داشتن به حیات و سر زندگی و نشاط در فضاهای آموزشی و دانشگاهی است.

غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: به تعبیری  دانشگاه باید صاحب سرمایه فرهنگی و در کنار سرمایه های دیگر مجموعه موثر باشد. کلیدی‌ترین مجموعه تولید این سرمایه، حفظ  و ارتقای آن، کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی هستند. به‌ویژه جنس کار و فعالیتی که دنبال می کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما در شرایط کرونایی هم بر اساس گزارش هایی که داریم کانون‌ها، نسبت به این مسئله ورود مؤثرتر و دقت بیشتری به نسبت دیگر مجموعه های دانشجویی داشته اند و فعالیت های مطلوبی به انجام رسانده اند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: در همین پویشی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان «زندگی، دست یاریگر توست...» راه اندازی کرد، مجموعه های کانونی ورود بیشتری را داشتند که از این بابت باید از شما عزیزان عرض تبریک و تحسین داشته باشم.

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز در این مراسم طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع فعالان و علاقه‌مندان فرهنگی، گفت: در این روزها یکی از فعال ترین حوزه های دانشگاه، با وجود تمام محدودیت های ایجاد شده، حوزه معاونت فرهنگی است.

وی با تأکید بر ضرورت ایفای نقش فعالان دانشگاهی در مواجهه با شرایط دشوار کنونی تأکید کرد: فعالان فرهنگی، دانشجویان و استادان با نگاهی خاص به عنوان انجام یک مأموریت نجات بخش برای جامعه دانشجویی به فعالیت های خود نگاه کنند. 

سلیمی در ادامه با اشاره به چالش های روحی و روانی متأثر از شیوع بیماری کرونا در بین اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و دانشجویان افزود: بررسی ها نشان می دهد که بدنه اصلی دانشجویان علی رغم شرایط دشوار، توانسته روحیه خوب خود را حفظ کند و امیدوار باشد ولی درصدی که نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم دانشجویانی هستند که ممکن است به پرخاشگری و خشونت گرایی و یا افسردگی و ناامیدی گرایش پیدا کنند. دانشگاه به عنوان یک مرکز تربیتی، باید بتواند فکری برای این دسته از دانشجویان کند. وقتی ما مدعی حضور بهترین استعدادهای حوزه علوم انسانی کشور در دانشگاه علامه طباطبایی هستیم، وظیفه داریم از این استعداد ها پاسداری کنیم و نگذاریم دچار آسیب های مختلف روحی روانی شوند. نگذاریم این آسیب ها در برنامه ریزی زندگی موفقیت آمیز آینده آنها تاثیر گذار باشد.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب های روحی و روانی راه کارهایی وجود دارد ولی راه حل اصلی فرهنگ است، افزود: فعالان عرصه فرهنگی با وجود محدودیت های فیزیکی، تکنولوژیکی و مالی، دانشگاه را به لحاظ فرهنگی که فرهنگ همان روح دمیده شده در کالبد دانشجویان است، سرزنده نگه داشته اند و این کار  دشواری است. کارهای بسیار مثبتی در زمینه فرهنگ انجام شده است ولی این آغار راه امسال ماست و برای مواجهه با این چالش بزرگ به کمک استادان و دانشجویان نیاز داریم.

سلیمی در ادامه افزود: کانون آسیب شناسی اجتماعی، می تواند دانشجویان و گروه های اجتماعی که دچار آسیب های اجتماعی شده اند و به دانشگاه مربوط می شوند را شناسایی و مشکلات آنها را حل کند یا کانون خیریه می تواند کنار مسئولان دانشگاه در رفع نیازها و تامین لوازم اولیه برخی دانشجویان نیازمند تلاش تاثیر گذار داشته باشد. همچنین کانون هایی که به حوزه هنر و مذهب مربوط هستند می توانند در فضای جدید انقلاب کارکردی در فعالیت های خود ایجاد و حتی گونه ی متفاوتی از فعالیت ها را تعریف کنند.

وی در پایان با اعلام حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و کانون های دانشگاه، گفت: زمانی که تلاش می کنیم برای حل معضلات روحی و اجتماعی مفید باشیم حال خوبی پیدا می کنیم. همچنین ابراز امیدواری کرد همانطور که تاکنون بسیاری از فعالیت های این دانشگاه برای دانشگاه های دیگر الگو شده است امسال هم الگوهای جدیدی ارائه کنیم.

در ابتدای این مراسم دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان گزارشی از فعالیت های دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه فرهنگی و به ویژه کانون های فرهنگی گفت: این مراسم جهت قدردانی از ده‌ها دانشجویی است که با وجود سختی ها تلاش کرده‌اند چراغ فرهنگ را روشن نگه دارند و زحمت کشیده‌اند اختتامیه را خوب برگزار کنند. اما متاسفانه پدیده کرونا ظهور کرد. در حالی ‌که ما به سالن های مملو از دانشجو در جشن ها و دانشجویان ایستاده در سالن عادت داشتیم.

وی ادامه داد: در تطبیق با این بحران و شرایط خاصی که داریم دوستان کانونی پیشگام بودند. ده ها برنامه اجرا کردند و مجموع دوستان کانونی بیش از ۲۰۰ برنامه را در همین ایام کرونا به سامان دادند. در میان انواع فعالیت هایی که انجام می شود و ارزشمند هستند، کانون های فرهنگی اجتماعی پیشگامند و شاید در پیوند سه کار ویژه ای که دانشگاه دارد، بیشترین نقش را دارند.

شالچی با اشاره به اینکه سه کار ویژه اصلی دانشگاه عبارت از آموزش، پژوهش، و فرهنگ است، تصریح کرد: کانون ها بیش از هر بخش دیگری به تحقق این سه کارویژه اشتغال دارند. تمام  فعالیت کانون های دانشگاه های کشور نزدیکترین هماهنگی را با این بخش ها دارند. همچنین در کانون ها خرده فرهنگی وجود دارد که آن بسیار ارزشمند است. یکی از آنها این است که شما در کانون‌ها کمترین اختلاف را می بینید، در حالی‌که اغلب فعالیت های دانشجویی در کنار فوایدی که دارند، شکاف های اجتماعی را هم نمایندگی می کنند ولی  یکی از محاسنی که در کانون ها می بینیم این است که در جامعه ای که ما بیش از پیش نیاز به انسجام اجتماعی داریم، کانون ها این رسالت را خیلی خوب انجام می دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از رسالت هایی که کانون ها به خوبی از پس آن بر می آیند، مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. کانون های متعددی مثل خیریه، هلال احمر و… دغدغه دانشجویی را در میان دانشجویان زنده نگه می دارند و دنبال می کنند که کار بسیار ارزشمندی است. رسالت سوم کانون ها این است  که به هنر می پردازند. بزرگان خیلی بهتر می دانند که هنر یکی از عالی‌ترین نمودهای زندگی بشری است و حاصل زندگی ما انسان ها در این صدها هزار سال است. نقطه اوج فضیلت های انسانی در هنر است. کانون های مختلف هنری مثل فیلم و عکس و… به این عالی‌ترین وجه انسانی می پردازند که بسیار ارزشمند است.

شالچی در ادامه با ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله کانون ها اظهار کرد: آثاری که در رویش چهارم شرکت کرده است ۷۹۸ اثر بوده که حاصل تلاش صدها نفر از دانشجویان بود که  در مقایسه با آثار دوره قبل به لحاظ کمی قابل توجه بود و حدود بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است. در بعضی بخش ها مانند پوستر و گرافیک رشد چهار برابری داشته ایم و ۶۴ اثر در این دوره از رویش شرکت کرده اند. در حوزه ادبیات که یکی از حوزه های کلیدی است که ما را به میراث فرهنگی اسلامی – ایرانی خودمان نزدیک می کند هم رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: در حوزه ترانه از دو ترانه در رویش سوم به ۳۵ ترانه رویش چهارم رسیدیم. در حوزه شعر کلاسیک اقبال دانشجویان گسترش پیدا کرد و این شمه ای بود از فعالیت های دوستان کانونی و ما مطمئن هستیم در  این ۱۵ هزار دانشجویان علامه طباطبایی استعداد های فراوان هنری و فرهنگی  وجود دارد. من در پایان تشکر می کنم از  صدها دانشجویی که در فعالیت های فرهنگی دانشگاه علامه فعالیت کردند و علیرغم شرایط سخت کرونایی که در پیش داریم کماکان چراغ هنر و فرهنگ و ادب را روشن نگه داشته‌اند.

گفتنی است: در بخشی از این مراسم که حدود 3 ساعت به طول انجامید از خانواده زنده یاد حسین علیمرادی دبیر سابق کانون خیریه دانشگاه علامه طباطبایی که سال گذشته در حین پیگیری ساخت چندین مدرسه در منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان بر اثر سانحه رانندگی به فیض شهادت نائل گردید تجلیل به عمل آمد.

همچنین در بخش پایانی این مراسم کانون های برگزیده و نیز آثار و ایده های برگزیده کانونی در دو بخش فردی و گروهی معرفی و با اهداء لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی از آنان قدردانی شد.

 

 


( ۱ )

نظر شما :