یادداشت محمد هادی عسکری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، بمناسبت

اول اردیبهشت، زاد روز استاد سخن سعدی شیرازی

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۷ کد : ۵۴۲۵۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۵۳
«اول اردیبهشت ماه جلالی» زادروز استاد سخن، سعدی شیرازی، بهانه‌ای است تا بیشتر به زوایای هنری، اخلاقی و شخصیتی این شاعر گرانقدر بپردازیم و ازین طریق به اهمیت نقش ادبیات در زندگی و جامعه اشاره‌ای بکنیم.
اول اردیبهشت، زاد روز استاد سخن سعدی شیرازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی، متن یادداشت در ادامه آمده است:

شناخت عمیق سعدی از فرهنگ ایران و اسلام، آثارش را به گنجینه‌ای از ادب، معرفت و اخلاق بدل کرده است. آموزش ارزش‌ها و آرمان‌ها، دعوت به پندنیوشی و ترویج مهر و دوستی در قالب حکایت و شعر، موجب ماندگاری آثار وی شده است. این پُرمغزی ادبی و اخلاقی مسئولیت ما را امروزه دوچندان می‌کند و اکنون بر ماست که میراث‌های گرانبهای فکری‌مان را برای جامعه امروز و فردا زنده نگه‌ داریم.

پیام شاعر شیرازی، شیخ اجل سعدی، نه تنها برای هم‌زبانان وی که برای جهانیان جذاب است. بیراه نیست اگر بگوییم او نقش بسیار مهمی در مواجهه ملل گوناگون با هویت ملی و دینی ایرانیان دارد. آوای وی در جهان پیچیده است و بارها شنیده‌ایم که شخصیتی غیرفارسی‌زبان، این بیت سعدی را در سخنرانی خود (به‌فارسی یا به‌ترجمه) خوانده است:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند

این جذابیت و رسایی پیام، برآمده از تربیت قرآنی‌اسلامی سعدی است. پیوند نزدیک این شاعر با اوضاع سیاسی‌اجتماعی عصر خود، اهمیتی که برای علم و دانش قائل بوده، تأکید بر تقدیر و مشیت الهی، اخلاق‌مداری و تبیین نکات معرفتی برای دولتمردان، همه و همه تأثر او را از آموزه‌های قرآنی و اسلامی نشان می‌دهد. همچنین، ارادت شیخ اجل به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)،چنان زبانزد خاص و عام است که کمتر کسی این بیت والا را از بر ندارد:

سعدی‌ اگر عاشقی کنی و جوانی / عشق محمد بس است و آل محمد

بی‌انکار، سعدی با خلاقیت مثال‌زدنی خود، ادبیات و هنر را در خدمت جامعه، تاریخ و دین گرفته است. به‌عبارتی، ذوق عالی خود را به اهداف متعالی پیوند زده است. استفاده از ظرافت و لطافت زبان ادبی در ترویج و تبلیغ دین برای نسل جوان، مقوله‌ای‌است که امروز کمتر بدان توجه می‌شود و متأسفانه از این ظرفیت فراوان، آن‌چنان که شایسته است، استفاده نمی‌شود.

سراسر گلستان و بوستان سعدی، کوشش وی را در امر اصلاح فرد و جامعه نشان می‌دهد. در واقع آثار تعلیمی او جایگاه ادبیات را در نظام تربیتی و آموزشی جامعه، به‌درستی روشن می‌کند. اگر قدرت تأثیرگذاری ادبیات را در امر آموزش به‌خوبی بشناسیم، آشکار می‌شود که چرا باید بیش از پیش به ترویج ادبیات و استفاده از آن در ساحت‌های گوناگون جامعه بپردازیم.براین اساس باید تلاش کرد تا در سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها از این منابع غنی محتوایی بیشتر استفاده شود.

محمد هادی عسکری

مدیرکل فرهنگی واجتماعی

 


نظر شما :