یادداشتی از دکتر کردزنگنه؛

قرنطینه؛ فرصتی برای تعمیق دانش

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹ کد : ۵۴۲۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۷
دکتر مهدی کردزنگنه عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز در یاداشتی به این مساله پرداخت که در کنار پرداختن به مباحث آموزشی و پژوهشی، می توان از فرصت پیش آمده برای عمق بخشیدن بیشتر به دانش خود در خصوص مباحث مختلف عمومی و تخصصی استفاده نمود.
قرنطینه؛ فرصتی برای تعمیق دانش

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این یادداشت آمده است:

یکی از مهمترین موضوعات در ایام قرنطینه خانگی، پر کردن این فرصت به بهترین نحو ممکن است. در این روزها، اساتید مشغول تولید محتوای آموزشی مجازی و دانشجویان نیز مشغول مشاهده و مطالعه آن ها هستند. اما با توجه به کاهش رفت و آمد ها به بیرون از منزل و فرصتی که این امر در اختیار افراد قرار می دهد، در کنار پرداختن به مباحث آموزشی و پژوهشی، می توان از فرصت پیش آمده برای عمق بخشیدن بیشتر به دانش خود در خصوص مباحث مختلف عمومی و تخصصی استفاده نمود.

در این راستا، مراکز علمی مختلف و علم‌پیشگان در ایران و جهان فعالیت های گوناگونی انجام داده اند. به عنوان نمونه، برخی کتابخانه های جهان از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (http://dl.nlai.ir)، کتاب ها و اسناد آنلاین خود را به صورت رایگان برای عموم قابل دسترس نموده اند. بعضی نهادهای علمی و دانشمندان نیز برگزاری وبینار و تولید محتوای مجازی را در دستور کار خود قرار داده اند. در ادامه به برخی از این گونه فعالیت ها که در بستر فضای مجازی صورت گرفته است، اشاره خواهیم نمود. این موارد در حوزه فیزیک نظری و نجوم بوده و دارای محتوای جذاب برای عموم علاقه مندان به علم می باشند. مطمئنا با جستجو در اینترنت، می توان موارد مشابه متناسب با هر زمینه مورد نظر را نیز یافت.

مجله نجوم

مجله نجوم در راستای تعمیق دانش عمومی و تخصصی، وبینارهای مختلفی با عناوینی مانند "انسان و کیهان"، "شفق قطبی"، "مرگ ستاره های پرجرم"، "قرنطینه در ایستگاه فضایی"، "در جستجوی سنگ های فرازمینی از بیابان های گرم تا سرد" و "انتخاب تلسکوپ به زبان ساده" برگزار نموده است. برای شرکت در این وبینارها هزینه ثبت نام دریافت می شود که عواید آن در جهت تدام انتشار مجله نجوم صرف می گردد. برای اطلاع از وبینارهای مجله نجوم می توان به آدرس اینستاگرام مجله https://www.instagram.com/nojum_magazine مراجعه نمود. همچنین فیلم ضبط شده وبینارها در وبگاه کافه تدریس در دسترس می باشد.

مرکز آموزش نجوم ادیب

مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان نیز در ایام قرنطینه فعالیت های خود را به صورت مجازی پی گرفته است. این مرکز تا کنون چندین وبینار برگزار کرده است که به عنوان نمونه می توان از "فضا و انقلاب صنعتی چهارم"، "آشنایی با سحابی ها و تولد ستارگان"، "انسان و عظمت هستی"، "روزگار فضانوردان" و "هدفمندی جهان در گفت و گوی علم و دین" نام برد. شرکت در این وبینار ها برای عموم آزاد بوده و هزینه ای اخذ نمی گردد. علاقه مندان می توانند اخبار مربوط به وبینارهای این مرکز را از طریق صفحه اینستاگرام آن به آدرس https://www.instagram.com/adibastrocenter پیگیری نمایند.

بزرگترین ایده های عالم

دکتر کارول (Sean M. Carroll)، فیزیکدان نظری دانشگاه کالتک (California Institute of Technology (Caltech))، برای ایام قرنطینه، ویدیوهای هفتگی تحت عنوان "The Biggest Ideas In the Universe" تهیه می نماید. در هر کدام از این ویدیو ها، به توضیح پیرامون یکی از ایده های علمی اثرگذار پرداخته می شود. پس از بارگزاری هر ویدیو و دریافت سوالات از مخاطبان، ویدیوی دیگری در همان هفته جهت پاسخگویی به سوالات منتشر می شود. تا کنون سه عنوان "Conservation (پایستگی)"، "Change (تغییر)" و "Force, Energy and Action (نیرو، انرژی و کُنِش)" از این مجموعه منتشر شده است. اطلاعات مربوط به این ویدیو ها از طریق آدرس http://www.preposterousuniverse.com/blog/category/biggest-ideas-in-the-universe قابل دسترسی می باشد.

معادله روزانه شما

دکتر گرین (Brian R. Greene)، استاد فیزیک نظری دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک که در عرصه ترویج علم کاملا شناخته شده است نیز در این ایام، ویدیوهای روزانه ای را تحت عنوان "Your Daily Equation" منتشر می کند. در هر کدام از این ویدیوها به معرفی یکی از معادلات تاثیرگذار فیزیک پرداخته می شود. از جمله عناوینی که تا کنون مورد بحث قرار گرفته اند می توان به "معادله جرم و انرژی اینشتین"، "انبساط زمان"، "همزمانی نسبیتی" و "اثر فوتوالکتریک" اشاره نمود. علاقه مندان می توانند اطلاعات مربوط به این ویدیوها را از طریق آدرس https://www.worldsciencefestival.com/videos/your-daily-equation مشاهده نمایند.

علاوه بر موارد یادشده فوق، می توان از ظرفیت برنامه های آموزنده علمی شبکه های سیما به ویژه شبکه های ۴ و مستند نیز در جهت شناخت عمیق تر پدیده های مورد علاقه کمال بهره را برد. همچنین اساتید محترم دانشگاه های کشور می توانند با تولید محتواهایی نظیر آنچه اشاره شد، در راستای هرچه غنی تر شدن اوقات قرنطینه عموم علاقه مندان به مباحث علمی گام های موثری بردارند.

سمانه کیامنش/ دانشگاه شهید چمران اهواز


نظر شما :