معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

وجود دانشگاه های دخترانه یک فرصت تلقی می شود

۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۴ کد : ۴۸۶۰۴ اخبار ستادی اخبار داغ
تعداد بازدید:۹۵
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در اولین نشست رٶسا، معاونان فرهنگی اجتماعی و دانشجویی فرهنگی دانشگاه های دخترانه کشور گفت: وجود دانشگاه های دخترانه در کنار سایر دانشگاه ها یک فرصت تلقی می شود.
وجود دانشگاه های دخترانه یک فرصت تلقی می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاری در این نشست که به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزارشد، با اشاره به دیدگاه های چند تن از صاحبنظران علوم اجتماعی پس از سفر به ایران اظهار داشت: بر اساس این دیدگاه ها، آینده جامعه ایران در دست زنان است و این پیش بینی علمی، اکنون با افزایش شمار زنان و دختران در عرصه های علمی و دانشگاهی در حال تحقق است.
دکتر غفاری در ادامه با بیان تجربیات آموزش عالی در دیگر کشورها گفت: بر این اساس هر چه جوامع  دموکراتیک شدند، تعداد این قبیل مراکز افزایش یافته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در عین حال خاطرنشان کرد: علی رغم همه مزیت های دانشگاه های دخترانه برای دانشجویان و خانواده های آنان، وجود مراکز آموزش عالی ضعیف و غیراستاندارد نیز فاقد توجیه است.
وی افزود: همه ما به عنوان اعضای خانواده آموزش عالی کشور بایستی پاسدار شأن و جایگاه نهاد دانشگاه باشیم و تلاش نمائیم با استانداردسازی مٶلفه های تأثیرگذار حیات دانشگاهی، زمینه ارتقای جایگاه آموزش عالی را ایجاد کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد زمینه اجرای صحیح ضوابط آموزشی در توسعه رشته ای، امکانات و فضاهای کالبدی، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مٶثر و نیز مأموریت گرایی را از جمله مهم ترین مٶلفه های استانداردسازی مراکز آموزش عالی دانست و اظهار امیدواری کرد: با برگزاری چنین جلسات تعامل و هم فکری، زمینه رشد این مراکز فراهم شود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به نیازها و الزامات اجتماعی و بالادستی در ایجاد مراکز دانشگاهی ویژه دختران گفت: ایجاد مراکز آموزش عالی دخترانه  بر اساس توصیه های سیاستی سند دانشگاه اسلامی و در پاسخ به درخواست اقشار متدین جامعه صورت گرفته وضرورت تأسیس این دانشگاه ها، ذیل سیاستگذاری اجتماعی قابل تحلیل و ارزیابی است.
عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم ساماندهی و انسجام بخشی در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های دخترانه  گفت: باید برای توسعه مشارکت اجتماعی دختران  دانشجو و توانمند سازی آنان تدبیر شود. 
وی افزود: اکنون پس از گذشت چند سال از تأسیس این مراکز دانشگاهی، در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، سیاستگذاری عمومی، ارایه ایده های خلاق، هم افزایی، هم اندیشی و ائتلاف سازی برای اصلاح فرآیندها ضرورت دارد. عسکری افزود: این مراکز به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی کشور هستند و  تشکیل شورای هماهنگی فعالیت های  فرهنگی اجتماعی دانشگاه های دخترانه  مفید خواهد بود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی در راستای تقویت حضور اجتماعی دختران برنامه های ویژه ای دارد که از جمله آن می توان به برگزاری نمایشگاه توانمندی های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی اشاره کرد که در سال تحصیلی گذشته توسط دانشگاه های الزهرا، کوثر و خلیج فارس برگزار شد.
وی در پایان افزود: برای سال تحصیلی جدید نیز ویژه برنامه ای تحت عنوان رویداد آموزشی کار، مهارت و نوآوری دانشجویان ( کمند) با محوریت دختران دانشجو اجرا می شود.
مدیرکل سیاستگذاری و بزنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه های حضور زنان در عرصه های مدیریتی خاطرنشان کرد: بایستی زمینه برای پذیرش زنان در عرصه های مدیریتی، هم از سوی زنان و هم از سوی مردان ایجاد شود.
زهرا پارساپور افزود: در موضوع دانشگاه های دخترانه نیز می بایست مأموریت های ویژه ای برای آنان تعریف نمود.
وی در بیان مأموریت های قابل تعریف برای دانشگاه های دخترانه اظهار داشت: این دانشگاه ها باید در زمینه رشته ها و فعالیت های علمی، آموزشی و مرتبط با حوزه زنان به صورت تخصصی ورود نمایند.
در این نشست هریک از رٶسا و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها نیز به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
گفتنی است: در این نشست رٶسا و معاونان دانشگاه های الزهرا(س)، فنی و حرفه ای، فرهنگیان، حضرت معصومه(س)، کوثر بجنورد، حضرت نرجس(س)، فاطمیه نهاوند، فناوری های نوین حضرت زینب(س) سبزوار و فرزانگان سمنان حضور داشتند.


نظر شما :