دکتر غفاری:

آگاهی از دریچه نقد اجتماعی است که قوام پیدا می کند

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۴۵۶۲۰ اخبار ستادی اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۰۴
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها به تماشای نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» نشستند.
آگاهی از دریچه نقد اجتماعی است که قوام پیدا می کند

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه تهران؛ به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها به تماشای نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» نشستند.

دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همراهی مهندس عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی این وزارت، دکتر اربابی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر تهران، دکتر امین ناجی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور، بنایی کارشناس فرهنگی وزارت علوم و خانم دکتر اسرافیلیان دبیر هفتمین جشنواره ملی رویش و امیرحسین حریری، رئیس مرکز تئاتر مولوی به تماشای نمایش "از خط زرد فاصله بگیرید" به نویسندگی "الهه مجلسی" و کارگردانی "رضا رشادت" در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مرکز تئاتر مولوی نشستند و پس از اجرای این نمایش، در جلسه ای به بحث و گفتگو پیرامون تئاتر دانشگاهی و معضلات پیش رو پرداختند.

در این نشست دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مشکلات پیش روی حوزه فرهنگی گفت: «تئاتر به صحنه بردن مانند هر کار فرهنگی دیگری، نیازمند عشق و علاقه ای بسیار والاست. و دغدغه ی دانشجویان برای مسائل اجتماعی کمتر از اهالی حرفه ای این قشر نیست. بنابراین باید مجموعه های فرهنگی تا جایی که می توانند اهتمام خودشان را داشته باشند. از طرف دیگر ارتباط دادن حوزه های مختلف فرهنگی از جمله تئاتر با دیگر حوزه ها، ضروری بوده و بخشی از کار ما هم همین است که به همه ی حوزه های فرهنگی سر بزنیم با هدف شناخت و جایگاه آن. هر چه مجموعه های فرهنگی قوت بگیرند، از یک طرف نشان دهنده توسعه ی یک جامعه است و از طرف دیگر موجب غنای توسعه در دیگر حوزه ها می شود. چرا که توسعه مبتنی بر آگاهی و شناختی ست که انسان در جامعه از آن برخوردار می شود و تئاتر هم یکی از این رسانه های کلیدی در تولید آگاهی و فرهنگ و شناخت اجتماعی و حتا نقد آن است. و اتفاقاً آن تولیدی که مبتنی بر نقد نباشد امروزه نمی تواند خیلی اثرگذار باشد. در جامعه تنها با آگاهی دادن صرف نمی توان به رشد رسید بلکه از دریچه نقد اجتماعی ست که این آگاهی قوام می یابد. تئاتر علاوه بر تاثیرگذاری، در ذهن دانشجو جایگاهی والاتر و فرهیخته تر از سایر هنرها دارد.»

مهندس عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست با اشاره به همکاری مولوی با اجراهای دانشگاهی، عنوان کرد: «اتفاق خوبی که امسال افتاد این بود که نمایش های برگزیده تئاتر دانشگاهی همه توانستند اجرا بروند و از آن مهمتر اینکه دیده شدند. ساحت تئاتر دانشگاهی منزه است و باید کمک کرد به سمت ابرروایت هایی پیش برود که کارساز باشد و ذیل مسئولیت های اجتماعی تعریف بشود. مرکز تئاتر مولوی در این بین نقشی اساسی را ایفا می کند و رسالتش را در تئاتر (دانشگاهی) در شهر تهران و حتا سایر شهرستانها ادا کرده است.»

امیرحسین حریری رئیس مرکز تئاتر مولوی نیز با اشاره به کارکردهای فرهنگی هنر تئاتر در جوامع عنوان کرد: «تئاتر هنر والا و در عین حال پر زحمتی است که به عنوان یک رسانه فرهنگی تاثیرگذاری و نتایج ارزشمند آن همواره تجربه شده است. اما متاسفانه علرغم کارکردهای مفید آن، آنچنان که باید از آن حمایت لازم نمیشود. در حوزه تئاتر دانشگاهی به شدت نیازمند توسعه زیرساخت ها و تدوین یک نقشه راه جهت حمایت هدفمند از گروههای جوان دانشگاهی هستیم. باید بپذیریم علرغم اینکه مرکز تئاتر مولوی با ظرفیت حداکثری خود در حال ارائه خدمات دانشگاهی است؛ اما با توجه به افزایش روزافزون دانشجویان تئاتر دیگر تنها تئاتر مولوی نمیتواند پاسخگوی همه تولیدات دانشگاهی باشد و ضرورت دارد دیگر دانشگاهها نیز در جهت حمایت از تولیدات دانشجویان اهتمام جدی تری داشته باشند.»

گفتنی است، علاوه بر آثار گروه‌های دانشجویی و دانشجویانی که به صورت مستقل در این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارند، مجموعاً ۱۳ نمایش از آثار تولیده شده و حاضر در تئاتر دانشگاهی به بخش‌های اصلی و رقابتی این رویداد راه یافته‌اند.

از علاقمندان برای دیدن آثار جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، دعوت به عمل می آید تا ۳ اسفند، همه روزه در ساعت ۱۷ و ۱۹ به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

/ ‏فرین‬ حسین روحانیان / ‏

کلید واژه ها: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به تماشای نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» نشست


نظر شما :