همایش ملی «توسعه پایدار کرمانشاه: فرصت ها، چالش ها و چشم انداز» برگزار شد

۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵ کد : ۴۳۷۹۷ اخبار ستادی شبکه ملی جامعه و دانشگاه
تعداد بازدید:۴۰۱
همایش ملی «توسعه پایدار کرمانشاه: فرصت ها، چالش ها و چشم انداز» در تاریخ دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷ در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.
همایش ملی «توسعه پایدار کرمانشاه: فرصت ها، چالش ها و چشم انداز» برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ همایش ملی «توسعه پایدار کرمانشاه: فرصت ها، چالش ها و چشم انداز» در تاریخ دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷ در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد. در این همایش، دکتر یحیی پروندی و دکتر مجید رمضانی مهریان، دو تن از مدیران دبیرخانه مرکزی شبکه ملی جامعه و دانشگاه در پانل «نظام تدبیر، سیاستگذاری و توسعه پایدار» به سخنرانی پرداختند.

دکتر یحیی پروندی در سخنرانی خود با موضوع «مسئولیت اجتماعی دانشگاه و نقش آن در توسعه» ابتدا به ضرورت و اهمیت نقش نهاد علم و دانشگاه به عنوان منبع تغذیه کننده موتور توسعه پرداخت. سپس با بررسی سیر تطور نقش های دانشگاه در جامعه در هریک از نسل های چهارگانه دانشگاه، نقش آن را در توسعه متناظر با عصر خویش مورد بررسی قرار داد. در انتها، به تبیین مسئولیت اجتماعی و نسل چهارم دانشگاه ها پرداخت و نقش نوین آنها در حل مسائل اجتماع و حرکت به سمت توسعه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

پروندی افزود: دانشگاه به‌عنوان منبع تغذیه‌کننده موتور توسعه، همواره نقش مؤثری در تأمین دانش و تکنولوژی موردنیاز توسعه داشته است. اما این نقش، در طول دهه‌های گوناگون، دستخوش تغییر گشته است. نقش دانشگاه در حل مسائل پیرامون و توسعه آن، دیگر محدود به کارکردهای ( Functions ) سنتی آن نمی‌شود. علاوه بر این، نگاه و رویکرد جدیدی نیز بر عملکرد دانشگاه در تمامی حوزه‌ها سایه افکنده که این امر، تغییراتی را در تعامل دانشگاه با جامعه ایجاد کرده است. امروزه، سخن از نسل چهارم دانشگاه‌ها است که آن را در قبال اجتماع پیرامونی مسئول می‌داند. ازاین‌رو، ضرورت پرداختن به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، رسالت، ابعاد و محورهای آن و همچنین تجربیات جهانی در این زمینه، غیرقابل‌انکار خواهد بود.

مشار سیاستگذاری شبکه ملی جامعه و دانشگاه به‌طور خلاصه، رسالت دانشگاه‌ها در دوران مختلف را مورد ارزیابی قرار داد. در نسل اول بر محور «آموزش» استوار بود. هدف عمده دانشگاه‌های نسل اول ترویج علم و دانش بود. در نسل دوم، ضرورت تولید علم برای پاسخ به سؤالات جدید دنیای علم مطرح شد. پیرو این ضرورت، کارکرد «پژوهش» نیز به کارکرد آموزش در دانشگاه افزوده شد و این دو هدف، رسالت دانشگاه‌ها را در برگرفت. در نسل سوم، لزوم به‌کارگیری علم و دانش در عرصه عمل مطرح شد. ازاین‌رو، مباحث تجاری‌سازی دانش رونق یافتند و «دانشگاه‌های کارآفرین» پا به عرصه گذاشتند. درنتیجه این تفکر، رشته‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها شکل گرفتند، پارک‌های علم و فناوری و مراکز ارتباط با صنعت در دانشگاه تأسیس شدند. تأکید بیش‌ازاندازه بر تجاری‌سازی دانش و تمرکز بر بازار، سیل انتقادات را متوجه مسیر جدیدی که دانشگاه‌ها در پیش گرفته بودند، نمود و اتهام نادیده انگاشتن جامعه و مسائل آن از سوی منتقدین به دانشگاه وارد شد. ازاین‌رو، تفکر جدیدی ظهور یافت که رسالت دانشگاه را خدمت به اجتماع و حل مسائل جامعه می‌دید. این تفکر در عنوان «مسئولیت اجتماعی دانشگاه» متبلور شد. مفهوم مسئولیت اجتماعی دانشگاه بر رسالت دانشگاه در خدمت‌رسانی به جامعه و حل مسائل آن، تأکید می‌کند.

بر این اساس، نگاهی به عملکرد دانشگاه رازی کرمانشاه در حل مسائل اجتماع پیرامون و حرکت به سمت توسعه ضروری خواهد بود. متاسفانه پس از گذشت یک سال از زلزله آبان ماه ۱۳۹۶ کرمانشاه، آمارهای بازسازی و احیای زندگی و معیشت زلزله زدگان، قابل دفاع نیست. در اینجا باید پرسید نقش دانشگاه رازی کرمانشاه، در حل مسائل زلزله زدگان چه بوده و چه عملکردی داشته است؟

بازگشت به رسالت مسئولیت اجتماعی دانشگاه، زمینه را برای نقش آفرینی فعال دانشگاه فراهم می کند. در این راستا، شبکه ملی جامعه و دانشگاه، این بستر را برای دانشگاه فراهم کرده تا با نقش آفرینی و عملکرد خود در حل مسائل استان، اعتماد از دست رفته جامعه به دانشگاه را به آن برگرداند.

پس از این سخنرانی، دکتر مجید رمضانی مهریان سخنرانی خود را در امتداد موضوع مسئولیت اجتماعی دانشگاه آغاز کرد و به بررسی تجربیات موفق جهانی مسئولیت اجتماعی دانشگاه پرداخت. در انتها، وی با معرفی و برشمردن اهداف و عملکرد «شبکه ملی جامعه و دانشگاه» این شبکه را بستر و ظرفیت مهمی برای پیگیری مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در ایران، و فعال تر کردن نقش آنها در توسعه محلی و ملی، عنوان نمودند.

دکتر رمضانی در ادامه باتوجه به زمینه‌های اجتماعی و پویای درونی، در طول تاریخ دانشگاه‌ها نقش و عملکرد متفاوت آنها، آموزش، پژوهش و تأمین توان مدیریتی برای حکومت از عملکردهای سنتی دانشگاه اشاره کرد وافزود: در حالی که امروزه علاوه بر این موارد ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه به‌شمار می‌رود. این مهم در ادبیات دیگر کشورها ذیل عنوان مسئولیت اجتماعی دانشگاه مورد بحث است. از منظر چالش‌های محیط‌زیستی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیش روی جامعه جهانی، مسئولیت اجتماعی دانشگاه نه تنها به موضوعی مهم در بخش آموزش عالی تبدیل شده است، بلکه به نظر می‌رسد راه‌حل مناسبی در این زمینه باشد. در چنین شرایط و بر اساس این ادعا که دانشگاه‌ها موظف به همکاری در جهت حل مسائل، ارائه راه‌حل و تضمین صلح و پایداری هستند اقدامات فراوانی از سوی دانشگاه‌های معتبر جهان در این زمینه صورت پذیرفته است. از آن‌جا که مبحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه در کشورمان موضوع نوپا و جدیدی است، استفاده از تجارب دیگر کشورها می‌تواند در این باره الهام بخش و مفید واقع شود. بر این اساس در این ارائه به بررسی مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دیگر کشورها در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه می‏پردازیم. و صحبت را با معرفی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، اهداف و کارکردهای آن به پایان می‏رسانیم.

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی دانشگاه دیگر کشورها را می‌توان به دو صورت فعالیت‌های انفرادی مؤسسات آموزش عالی و فعالیت‌های گروهی این مؤسسات طبقه‌بندی کرد. فعالیت‌های گروهی برای بهبود تلاش های انفرادی و ارتقاء آن به یک سطح بالاتر در قالب شبکه‌ها یا اتحادیه‌ها در سطح ملی، بین‌المللی و جهانی شکل گرفته‌اند.

دبیر کارگروه تخصصی آب، محیط زیست و کشاورزی در ادامه افزود: علاوه بر اقدامات عینی صورت پذیرفته در زمینه مسئولیت اجتماعی دانشگاه در سطح بین‌المللی، شاهد تغییر و اصلاح سیاست‌های کلان آموزش عالی به منظور ترویج این موضوع در دیگر کشورها هستیم. برای مثال یک فصل مهم در برنامه میان مدت و بلندمدت ملی چین به توسعه و اصلاح نظام آموزشی (۲۰۱۰-۲۰۲۰) اختصاص یافته است.از سال ۱۹۹۷ در ساسیت کلان آموزش عالی آفریقای جنوبی، ترویج و توسعه مسئولیت اجتماعی، آگاهی‌سازی دانشجویان در زمینه نقش آموزش عالی در جامعه و توسعه اقتصادی از طریق برنامه‌های خدمات اجتماعی از وظایف مؤسسات آموزش عالی به‌شمار می‌رود.

دکتر رمضانی در پایان با اشاره به ماموریت‌های شبکه گفت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه در پاسخ به بم‏بست سیاست‏گذاری در کشور در سال با محوریت وزارت علوم و فناوری و با همکاری وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و مرکز بررسی‏ها و تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تأسیس شد.

اهداف این شبکه عبارت‏اند از:

  • ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها
  • گسترش همکاری های مشترک در زمینه استفاده از پتانسیل های جامعه نخبگی و نظام دانشگاهی برای بهبود نظام تصمیم سازی در سطوح استانی و ملی
  • افزایش نقش مردم در مدیریت علم و فناوری
  • جلب مشارکت سازمان یافته نخبگان کشور در فرایند سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطح استان
  • ارتقاء توان علمی دانشگاه ‌‌‌‌

( ۱ )

نظر شما :